DET FUNKAR! Delaktighet stärker hälsan

När vi idag återvände till Gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby i projektet Hälsa, delaktighet och lärande (HDL) för uppföljning av deras arbete i klassen med hälsofrämjande faktorer, var det SÅ tydligt metoden funkar för gymnasieeleverna!
Metoden bygger på att eleverna själva är delaktiga i att identifiera vilka hälsofrämjande områden de vill fokusera på för att få alla i klassen att må bättre och vilka aktiviteter de behöver göra för att uppnå det.
BF20 valde i våras att fokusera på ökad gemenskap för att skapa goda relationer.
Efter att ha bestämt sig för detta har de gjort många gemensamma aktiviteter utanför skolan som att gå och bada, spela brännboll. De stöttar varandra i skolarbetet och är alltid tillsammans på raster och luncher. En gemensam snapgrupp och Instagramkonto för klassen har skapats.
På en skala 1-10 upplevde eleverna 8,7 att de fått bättre gemenskap. Det är otroligt bra!
Nu har eleverna valt nästa utvecklingsområde – studiero! Det blir superbra!
I nästa steg kommer vi att ta fram en lärarhandledning som mentorer och lärare kan använda självständigt ute på skolorna.
Tack Föreningen Norden, Anna Johansson och Anna Scaramellini för att vi får göra denna resa tillsammans med er.