Demokratipilot i Värmdö kommun
- Datum april 3, 2020

Demokratipilot för högstadiet
Demokratibygget har under 2019 genomfört en demokratipilot på Värmdö för att stärka ungas demokratiska kompetenser och delaktighet. Det har skett i samarbete med Farstavikens skola och ungdomsrådet VKung. Tillsammans har vi utarbetat en anpassad undervisningsmodell för högstadiet som syr ihop skolans demokratiuppdrag i läroplaner och olika ämnen, med kommunens ungdomsinflytandearbete. Genom att ta tillvara ungas samhällsengagemang och stärka deras demokratiska kompetenser kan möjligheten till inflytande och delaktighet öka. I Demokratipiloten har närmare 100 elever i åk 8 arbetat fram lösningsförslag på frågor som är viktiga för dem att förändra i kommunen. Förslagen har presenterats för kommunens beslutsfattare.
Artikel i ”Mitt i Värmdö”: Elever pressade politiker: nej till ståplatser på motorvägsbussar
Stärkta demokratiska kompetenser och delaktighet
En före- och eftermätning har genomförts av elevernas demokratiska kompetenser och delaktighet. Den bygger på elevernas självskattning inom områdena;Kunskap och kritisk förståelse, Attityder, Förmågor och färdigheter, Inflytande och delaktighet. Resultaten visar att eleverna har stärkts inom alla områden och resultaten är statistiskt säkerställda. Några exempel från de olika områdena:
- Jag vet hur kommunen styrs, + 67%
- Jag har förtroende för svenska politiker, + 28%
- Jag vet hur jag kan påverka demokratiska beslut, + 56%
- Jag är aktiv i en organisation/förening, + 50%

Jag har lärt mig hur man påverkar, och alla beslutsfattare lyssnade och var jätteintresserade!
– Elev åk 8
Filmklipp (Mitt i Värmdö) från Dialogseminariet:
Demokratibygget arbetar nu vidare med att sprida modellen till fler kommuner. Är din kommun eller skola intresserad? Hör av dig på info@demokratibygget.se
Läs gärna mer om Demokratipiloten i Värmdö kommun i Demokratibyggets blogg!
Tid
januari – december 2019
Samarbetspartners
Projektet genomförs i ett samarbete med Farstavikens skola och Värmdös ungdomsråd, VK-Ung.
Medfinansieras av
Youth 2020 och Vinnova
Alla våra projekt
juli 2020 – juni 2022
Uppdrag
Demokrati
Demokratibygget har fått stöd av Postkodstiftelsen som för att utveckla och stötta spridningen av vårt skalbara program Demokratiacceleratorn för högstadiet. Projektet syftar att ge unga kunskaper och verktyg för demokratisk förändring.
augusti 2021 – april 2022
STHLM
Ung
Demokratibygget deltar i Nya Kompisbyråns samverkansprojektet STHLM Ung som handlar om att skapa möten mellan unga från olika områden i Botkyrka kommun och Stockholms innerstad.
2020 – 2022
Hälsa, delaktighet
och lärande
Föreningen Norden och Demokratibygget genomför under 2020-2022 projektet Hälsa, Delaktighet och Lärande. Demokratibygget är samarbetspartner i projektet med fokus på att ta fram arbetsmetoder.
september – december 2020
Kompetensutveckling i Habo kommun
Habo kommun ger hela personalen i förskolan och skolan kompetensutveckling inom demokratiuppdraget genom Demokratibygget.
mars – december 2020
Demokratiacceleratorn
2020
Under 2020 kommer fler högstadieelever att få arbeta med Demokratiacceleratorn. Projektet finansieras av Stenbecks stiftelse inom ramen för deras satsning på att stärka ungas inflytande i demokratin.
januari – december 2020
Make Europe Yourope 2020-Model European Parliment
“Make Europe Yourope 2020” är en internationell session inom Model European Parliament (MEP). Projektet genomförs i ett samarbete med Stiftelsen Viktor Rydbergs Skolor som ingår i MEP-nätverket.
januari – december 2019
Demokratipilot i Värmdö kommun
Demokratibygget har under 2019 genomfört en demokratipilot på Värmdö för att stärka ungas demokratiska kompetenser och delaktighet. Det har skett i samarbete med Farstavikens skola och ungdomsrådet VKung.
januari – juni 2019
Motverka sexuella
trakasserier
Under 2019 genomförde Demokratibygget kostnadsfri kompetensutveckling i form av heldags ledarskapsutbildning för skolledare samt tre timmars workshoppar för hela skolans personal.
2006 – 2019
Stockholms
ungdomsparlament
Stockholms ungdomsparlament var en demokratisatsning för gymnasieskolor som anordnades av Stockholms stad mellan 2006 – 2019. Eleverna själva identifierade aktuella samhällsfrågor som de vill förändra.
Andra inlägg
